Door Kees Bakker
“Ik denk echt dat de spin-off van de ontwikkeling van het vliegveld veel gaat betekenen, voor de hele regio, en dus ook voor ons.” Het Aviodrome is één van de bedrijven rond Lelystad Airport met een bijzonder karakter. Sinds de nieuwe start van het luchtvaartthemapark in 2012 gaat het uitstekend en de groei van Lelystad Airport maakt dat er nog meer muziek zit in het Aviodrome.

Blijven vernieuwen
“Na de overname door Libéma in 2012 van het toen failliete museum zijn er veranderingen doorgevoerd. Er zijn speelgelegenheden toegevoegd voor de kinderen bijvoorbeeld. Daarbij komt dat Libéma veel kennis heeft van de potentiële doelgroepen. Met een gerichte marketingstrategie weten we hen te bereiken. Doordat we regelmatig wisselende exposities en themadagen of –weken organiseren, komen bezoekers ook vaak terug,” zegt Serena van Kammen, General Manager van Aviodrome. Daarnaast is een half jaar geleden de compleet opnieuw ingerichte binnenexpositie open gegaan. “We blijven vernieuwen. Dat doen we omdat we geloven in de potentie van Aviodrome. Er zijn groeimogelijkheden.”
Bezoekers van Aviodrome zitten straks eerste rang bij het landen en opstijgen van de grote vliegtuigen
Verhalen vertellen
De uitdaging daarbij is een balans te vinden tussen het uitbreiden van de collectie en de presentatie daarvan. “Je moet de collectie natuurlijk blijven vernieuwen. Anders ben je niet actueel meer en zijn sommige vliegtuigen wellicht voor altijd verdwenen. Maar een vliegtuig aanschaffen, is niet goedkoop. Je moet dus ook investeren in het presenteren van de collectie.”

Dat is één van de redenen dat de binnenexpositie in de grote hal is vernieuwd. “Tot de vliegtuigen uit de jaren ’60 was die chronologisch en goed ingericht, daarna was het een beetje een rommeltje. In de nieuwe inrichting wordt het doorlopende verhaal van de luchtvaart verteld en wordt er ook een blik op de toekomst geworpen. Daarbij worden de verhalen van die vliegtuigen en haar bouwers of ontwerpers verteld, maar ook andere persoonlijke verhalen. Van de vliegers bijvoorbeeld, of van passagiers die een bijzondere herinnering hebben aan een bepaald vliegtuig.” Dat gebeurt in kleine ruimtes, waar ook voorwerpen liggen die iets met dat verhaal te maken hebben, zoals mascottes, insignes en een model van het vliegtuig. “Als je die ruimte dan uitkomt, kun je het vliegtuig in het echt zien.”
“We blijven vernieuwen. Dat doen we omdat we geloven in de potentie van Aviodrome. Er zijn groeimogelijk-heden.”
Enorme dynamiek
De groei van Lelystad Airport maakt dat er straks een constante stroom van toeristen op en rond het vliegveld is. Verwacht Aviodrome daar meer bezoekers van? “Niet direct. Misschien dat mensen die familie komen uitzwaaien ook gelijk even bij ons langskomen, maar ik denk niet dat mensen die op vakantie gaan eerst nog even Aviodrome bezoeken. Maar indirect verwacht ik er wel veel van.”
Want bezoekers van Aviodrome zitten straks wel eerste rang bij het landen en opstijgen van de grote vliegtuigen. “Dat zorgt natuurlijk voor een enorme dynamiek. We zitten niet voor niets op een operationele luchthaven, we weten dat dat door onze bezoekers wordt gewaardeerd. Dat merken we nu al, op drukke dagen, als er veel vliegverkeer plaatsvindt. Dat wordt straks alleen maar indrukwekkender.”
Ontwikkeling regio
De dynamiek zit ‘m wat Serena betreft in meer. “De regio ontwikkelt zich ook, mede door de groei van Lelystad Airport. Het toerisme groeit, er worden hotels gebouwd. Dat heeft allemaal een positief effect op het hele gebied, dat hoor je ook terug. En het levert werkgelegenheid op.”
De ontwikkeling is ook belangrijk voor het imago van Lelystad. “Lelystad wordt door veel mensen in den lande nog gezien als ‘ver weg’, terwijl we in het centrum van het land liggen en goed bereikbaar zijn. Kortom: ik denk echt dat de spin-off van de ontwikkeling van het vliegveld veel gaat betekenen, voor de hele regio, en dus ook voor ons.”
“Je zou bijna denken dat de vliegtuigen ons achternakomen”
Twee keer thuiskomen
Voor Serena zit daar een leuk persoonlijk tintje aan, want zij is opgegroeid in Lelystad. “Vanaf mijn eerste levensjaar tot ik ging studeren, heb ik er gewoond. Ik vind het erg leuk dat ik hier nu weer werk en zie hoe Lelystad zich aan het ontwikkelen is. De regio groeit en er liggen daardoor zoveel mogelijkheden.”
En waar Serena is teruggekeerd naar de regio van haar jeugd, kun je dat in zekere zin ook van Aviodrome zeggen. Want de voorganger van het luchtvaartthemapark, het Aviodome, zat tenslotte op Schiphol. Een passagiersluchthaven. “Ja,”lacht Serena, “je zou bijna denken dat de vliegtuigen ons achterna komen. Maar mooi is het zeker. Vooral ook omdat Aviodrome nu in een andere positie zit als het Aviodome vroeger op Schiphol. Die zat toch een beetje in de verdrukking, op een alsmaar groeiende luchthaven. Wij hebben ons plekje al veroverd en zien de groei nu om ons heen. Dat laat maar zien: met wilskracht en visie bereik je een hoop.”
Meer lezen?
Dit artikel is gepubliceerd in onze Airportkrant (6e editie). Interesse in de digitale versie van de Airportkrant? Lees de online editie van de Airportkrant